Ajankohtaista


22.05.2008: Suuri ruotsalainen tutkimus: foolihappo lähes puolitti rintasyöpäriskin

Ruotsalainen tutkimus osoitti riittävän foolihapon saannin laskevan rintasyöpäriskiä merkittävästi

Suuri ruotsalainen tutkimus osoitti runsaan foolihapon saannin laskevan rintasyöpäriskiä merkittävästi. Asiasta uutisoi Dagens Nyheter -lehti. Tutkimukseen osallistui yli 12 000 naista ja tutkimus kesti 10 vuotta. Runsaasti foolihappoa saaneilla naisilla rintasyöpäriski laski tutkimuksen mukaan 44 %. Tutkimus on julkaistu American Journal of Clinical Nutrition -tiedejulkaisussa. (Katso STV:n raportti aiheesta.)

 Ruotsin elintarvikevirasto on jo aiemmin suositellut foolihappolisää kaikille raskaana oleville, sillä sen on todettu vähentävän selkäydinvaurion riskiä. Foolihapon lähteitä ovat mm. hedelmät ja kasvikset. Saadakseen riittävästi foolihappoa täytyy niitä nauttia päivittäin vähintään ½ kiloa. Koska moni ei saa riittävästi foolihappoa ravinnostaan, on raskaana olevia kehottettu varmistamaan foolihapon saanti käyttämällä ravintolisää.

Myös Suomessa Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut äitiysneuvoloille ohjeen suositella foolihappolisää raskaana oleville ja imettäville. Foolihapon riittävä saanti on tärkeää etenkin raskauden ensimmäisten viikkojen aikana, ja käyttö olisi suositeltavaa aloittaa jo raskautta suunniteltaessa. Selkäydinvaurion riskin pieneneminen foolihapon käytöllä on osoitettu useissa maissa tehdyissä tutkimuksissa. Ensimmäiset tutkimukset aiheesta julkaistiin Britanniassa jo vuonna 1968. Foolihapon käytöstä raskauden aikana voi olla muutakin hyötyä, sillä Astraliassa tehty tutkimus osoitti äidin foolihapon käytön laskevan lapsen leukemiariskiä.

Yleinen suositus foolihapon saannista valtaväestölle on sekä Ruotsissa että Suomessa 300 µg päivässä. Hedelmällisessä iässä oleville, samoin kuin raskaana oleville ja imettäville, suositus on 400 µg päivässä. Amerikassa suositukset ovat hivenen isommat; vähintään 400 µg kaikille, 600 µg raskaana oleville ja 500 µg imettäville.

Kuopion yliopiston tutkimuksen mukaan piilevä foolihapon puute on yleistä Suomessa. Samainen yliopisto tutki myös masentuneiden henkilöiden foolihapon saantia, ja vain yksi neljästä sai sitä suositusten mukaan. Foolihapon riittävä saanti ei ole tärkeää ainoastaan naisille. Kuopion yliopiston tutkimuksen mukaan suomalaisista miehistä vain muutama prosentti saa ravinnostaan riittävästi foolihappoa. Alkoholin käyttö on yksi foolihapon tarvetta lisäävä tekijä. Pienikin päivittäinen käyttö laskee kehon foolihappopitoisuutta. Lancetissa julkaistiin 8 tutkimusta käsittänyt meta-analyysi, jossa kerrottiin foolihapon saannin vaikutuksesta aivohalvauksen riskiin. Sen mukaan foolihappon käyttö laski aivohalvausriskiä ylipäätään 18 %, ja ryhmässä, jossa henkilöt käyttivät sekä foolihappolisää (yli 3 vuoden ajan) että asuivat alueella jossa elintarvikkeita rikastettiin foolihapolla, aivohalvausriskin lasku oli n. 25 %. Foolihappo on homokysteiinin vastavaikuttaja, ja viimeksi mainitussa ryhmässä hokysteiinipitoisuus laski 20 % tai enemmän. Korkea homokysteiinipitoisuus liitetään lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin.

Useat maat ovat päätyneet rikastamaan elintarvikkeita foolihapolla sen riittävän saannin turvaamiseksi. USA:ssa ja Kanadassa näin on tehty jo yli 10-vuoden ajan. Elintarvikkeiden rikastamista foolihapolla harkitaan nyt Ruotsissakin. Suomessakin tästä on käyty keskustelua, mutta meillä on vielä vallalla näkemys, että terveellisestä ruuasta saa riittävästi vitamiineja ja mineraaleja. Herää kuitenkin kysymys, kuinka moni todellisuudessa nauttii riittävän terveellistä ruokaa. Einesten ja valmisruokien sekä pikaruuan kulutuksen tiedetään olevan nousussa. Vaikka olisikin ihanne saada nämä ravintoaineet ruuasta, niin todellisuudessa vain harva nauttii suositusten mukaiset ½ kiloa kasviksia joka päivä. Lisäksi foolihappo on erittäin herkästi tuhoutuvaa. Suuri osa siitä tuhoutuu ruuan valmistuksessa, kuten keitettäessä, samoin kuin pakastuksessa. Foolihapon saantia voivat haitata myös C-vitamiinin samoin kuin raudan ja sinkin puutos. Foolihapon kanssa yhteistyössä toimivia vitamiineja ovat B6- ja B12-vitamiinit. Monet ravintolisät sisältävätkin näitä kolmea yhdessä, sillä näin saavutetaan valmisteen paras toimivuus kehossa.

Runsaasti foolihappoa sisältävää ravintoa ovat mm. maapähkinät, salaatti, pinaatti, parsakaali, porkkanat, paprika, herneet ja pavut. Lisäksi sitä saa naudan maksasta ja munankeltuaisesta. Nauti kasviksia, vihanneksia ja marjoja, samoin kuin muuta terveellistä ruokaa joka päivä. Voit näin lisätä hyvinvointiasi monin tavoin. Varmista tarvittessa foolihapon saantisi laadukkaalla ravintolisällä.

 




Kaikki uutiset...